Linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů, by měl být součástí každého marketingového mixu na internetu. Co ale dělat pokud náš web má cílit pouze na lidi v určité menší oblasti? Má tedy smysl investovat do linkbuildingu a bojovat proti konkurenčním webům, které ve skutečnosti ani naší konkurencí nejsou, protože naše služby nabízejí v jiné části republiky?
Pojďme se nad touto otázkou zamyslet a ukázat si na konkrétní praktiky pro regionální linkbuilding.
Prvním krokem je definování cílů, tím by měla každá marketingová kampaň, a tedy i investice vždy začínat. Definování cílů, které mají pomoct, však nemůže být, příliš obecné vyjádření výsledků, nebo naopak velmi detailní požadavek, například 1. pozice na Google.
Správné definování cílů vypadá spíše, jako určení reálných záchytných bodů a hlavních či minimálních výsledků, které budeme chtít za určitou dobu dosáhnout. K tomu je také zapotřebí udělat si menší analýzu současného stavu.
Například u linkbuildingu a tvorby obsahu to může vypadat takto:
Aktuálně moje stránky navštěvuje xy lidí denně. Zakázky však chodí úplně odjinud. Podle statistik přijdu na to, že 65 % lidí z celkového počtu návštěv není z mého regionu.
Na obecná klíčová slova se zobrazuji na 10 straně vyhledávače.
Mým cílem je, aby mi díky kvalitnímu linkbuildingu začalo chodit více poptávek na základě shlédnutí webových stránek. Aby je navštěvovali převážně lidé, z mého okolí, protože oni mých služeb mohou využít. A k tomu mi pomůže když se místo obecných klíčových slov zaměřím na optimalizaci slov a slovních spojení, které mi pomohou právě získat návštěvníky hledající mé služby v regionu, kde působím.
Druhým krokem je analýza klíčových slov. Její rozsah je rozdílný u velikosti projektu, rozpočtu a oboru. Pro regionální nabídku například místní kadeřnictví, půjčovnu dodávek, autoservis bude plně dostačují se zaměřit na 50 až 150 klíčových slov.
Velmi důležité je u regionálních projektů počítat s přídavkem slov a slovních spojení, místa, čili oblasti kde působíte. Například? kadeřnictví Brno, nebo levná půjčovna dodávek v Ostravě, atd.
Poté je třetím krokem, zkontrolovat samotné on-page faktory, tedy optimalizace vašich www stránek, zda odpovídají novým cílům a analýze klíčových slov, a také jsou po technické SEO stránce řádně spravované.
Čtvrtým krokem je samotný linkbuilding. Je nutné vytvořit strategii linkbuildingu. Abychom nezapomněli na všechny odkazové příležitosti, je dobré si je kromě textové formy i graficky znázornit. Jak na to, jsem psal v tomto článku.
Hledáme a přemýšlíme o možných místech, kde by nám odkaz na naše stránky pomohl. U regionálního linkbuildingu to budou tyto oblasti:
- Tematické weby – články s obsahem klíčových slov.
- Regionální weby, i netematické – články s obsahem klíčových slov.
- Oficiální weby místních institucí – odkaz.
- Místní online katalogy firem.
- Celostátní online katalogy firem s možností zařazení dle okresů, např. Firmy.cz.
- Sociální sítě – regionální skupiny, komunity – sdílení, obrázek, video, kurz, článek.
- Komentáře na regionálních diskuzních fórech.
Tato místa jsem záměrně seřadil, dle důležitosti a proto by tomu měl odpovídat i počet odkazů. Jistě to nechce přehánět se sdílením obsahu na sociálních sítích nebo spamováním v komentářích. Na druhou stranu je dobré to neopomenout. Záleží také na způsobu a obsahu, který sdílíte.
Nejvíc asi využijete PR články, ve kterých se kromě obecného představení své firmy zaměřte i na konkrétnější témata, s proměnou klíčových slov. Tedy využívat všech 150, ne pouze 10 klíčových slov. Někdy ani není nutné mít v článku název firmy, nebo hlavní klíčová slova. To je proto, aby se web vyhnul nebezpečí penalizace, a obsah byl také pestrý, a zajímavý i pro čtenáře, a ne pouze pro vyhledávače, které čím dál víc dokáží rozpoznat přeoptimalizovaný text.
A to je, asi vše, a pak znovu dokola. V případě nějaký dotazů, klidně napište sem do komentářů, a já na ně během dne odpovím.